Je před půlnocí ze středy na čtvrtek. „Je za dvacet minut jedenáct, když jsme ho zahlédli a trvalo nám to necelé čtyři minuty, než jsme ho vytáhli na palubu. Místo neštěstí jsme museli dobře odhadnout. Vypnuli jsme motory, pomocí větru a proudu jsme se dostali k tonoucímu. Je to obvyklý způsob při záchranné akci.

Byl v šoku, podchlazený a puls měl 122. Stačil říct jen své jméno Giuseppe Petralia a že je kapitánem lodi. Vysoukal ze sebe cosi o italském remorkéru – tahači (na obrázku vlevo), který se potopil v půl deváté večer,“ popisuje nešťastnou událost kapitán, velitel nákladní lodě „Split“ Željko Sušić.
Splitský „bulk carrier“, jak se odborně říká lodi na sypký materiál, byl na trase asi tři míle od místa potopení remorkéru, který plul z Ancony do albánského přístavu Durres a táhl za sebou šíf.
Bylo 21.05 večer, když kapitán lodě „Split“ dostal volání o pomoc od námořní italské záchranné služby MRCC Brindisi. Služba hlásí, že v blízkosti chorvatské lodě se potopil italský remorkér „Franco P“ s šesti muži na palubě. Poloha byla na pozici 41 stupňů 51.08 minuta severně a 17 stupňů, 31 minutu na východ. To znamenalo 49 námořních mil od italského přístavu Bari a šedesát mil od Dubrovníku.
„Když jsme kapitána zachránili, zjistili jsme, že byl ve vodě, která měla šestnáct stupňů dvě a čtvrt hodiny. Foukala bura severovýchodního směru o síle 20 až 28 km za hodinu a zvedaly se dvoumetrové vlny,“ popisuje situaci kapitán Sušić. Námořníci ze sicilské Catanie nestačili zavolat SOS, tak se vše rychle seběhlo. Kapitán Petralia ani nedokázal přesně popsat, co se stalo, v jaké to bylo rychlosti. Z neznámých důvodů se vytvořil u kormidla otvor a za deset minut bylo po všem. Na poslední chvíli posádka tahače naskákala do moře a předtím stačili odpojit šíf s jeho jedenáctičlennou posádkou. Nikdo si nestačil ani navléci záchrannou vestu nebo spustit záchranné čluny. Došlo však k automatickému nafukování záchranných člunů a některým námořníkům se podařilo do nich dostat. Giuseppe Petralia si ale není jistý, zda někdo katastrofu přežil, a to se týká zejména čtyř členů z posádky, kteří se nacházeli ve strojovně. Petralia se zachránil skokem do vody a s ním trojice dalších. Chvíli plavali společně, než je vítr a proud nerozdělil. Šíf s jedenácti lidmi neznámo kam odplul, ale ti jsou zachráněni, když pro ně připluje jiný tahač.
„Teď je čtvrtek odpoledne a bohužel ostatní z posádky remorkéru se nám nepodařilo vidět, natož zachránit. Italské letadlo spatřilo na moři dvě lidská těla a k nim vyplula z Dubrovníku záchranná loď,“ říká chorvatský kapitán z lodě „Split“ Željko Sušić.
Italská média píší o tom, že posádka šífu je v pořádku. Zato ale došlo dnes ke čtyřhodinové stávce pracovníků italských remorkérů pro případ, který se včera odehrál na Jadranu. Italské odbory poukazují na špatné složení posádek, jejich profesní profil a organizaci práce na palubě.
Italové píší, že možnou příčinou potopení lodě je „degradace“ materiálu, neboť 100tunový remorkér o délce 29 metrů byl postaven již v roce 1975. Vyšetřování nebude možné, neboť k potopení došlo v jednom z nejhlubších míst na Jaderském moři a web Teleradio píše o tisícimetrové hloubce.