Pandemie koronaviru pochopitelně vyvolala velkou odezvu v intelektuálních kruzích. Dost času uplynulo od jejího začátku v čínském Wu-chanu a začaly se objevovat intelektuální úvahy nejrůznější druhu. Vydávají se knihy.
Tímto titulkem je nazván rozhovor v magazínu „Odbrana“ se známým srbským filmovým režisérem, ve kterém odkrývá nad čím dnes přemýšlí a o čem uvažuje. Mnozí si mohli již dříve všimnout zvláštnosti Kusturicova přemýšlení, ve kterém hledá cestu nejen pro sebe ale i pro srbský národ. V rozhovoru tomu není jinak a tento Srb nás nutí přemýšlet o správnosti také naší vlastní cesty.
Nebývalý spor se rozhořel v Záhřebu o obraz nevyčíslitelné hodnoty nazvaný Mladá patricijka. Jeho autorem je Vlaho Bukovac dalmatinský malíř žijící dvacet let v Praze. Byl zde profesorem na Akademii výtvarných umění. Jeho kamarádem byl Hynais a malířství učil Emila Fillu, Bohumila Kubištu, Bedřicha Feigla a další. Obraz „patricijky“ visel v Národním muzeu současného umění v Záhřebu a v pátek přišli lidé obraz sejmou a odnést ho do Chorvatské akademie vědy a umění. Zde bude obraz umístěn v prostorách Strossmayerovy galerie. Komické na sporu je, že budovy jsou od sebe vzdálené necelých deset minut chůze.
I u nás známý jeden z nejvýraznějších a nejpřekládanějších srbských spisovatelů odporuje současnému srbskému režimu a kritizuje ho. Chorvatská média s ochotou publikují v těchto dnech rozhovor se spisovatelem Draganem Velikićem. Tím jen naznačují, že poslední dobou jsou mezi oběma zeměmi velmi napjaté vztahy.