Český podnik Škoda Transportation, který dodává do Bělehradu své tramvaje, má je v Srbsku také vyrábět. Přišla s tím srbská média a citovala starostu Kragujevce Nikolu Dašiće.
Ten prozradil, že ve městě má plzeňská Škoda začít koncem roku s výrobou trakčních motorů a inženýringu. V plánu je i výroba kompletních tramvají s vývozem do střední a východní Evropy. Podle nabídky se plánuje také vývoz do jiných evropských zemí. „Přinese nám to nejen pracovní místa, ale rovněž příležitost pro místní výrobce, urychlený rozvoj kovovýroby, která je pro Kragujevac tradiční. Navíc to znamená i výchovu dalších kádrů nutných pro současné technologie,“ řekl ve své řeči starosta Dašić po jednání se Zdeňkem Majerem, členem představenstva a viceprezidentem pro obchod Škody Transportation.
Město Kragujevac se podle starosty Dašiće představuje v srbském pavilonu také na světové výstavě EXPO v Dubaji, aby do města přilákali další investory.
Kragujevac se nachází v centrální části Srbska, zhruba 95 km jihovýchodně od Bělehradu a přezdívá se mu železné srdce. Pamatuje od roku 1851 zbrojní a muniční továrnu. Dnes je to světově známá zbrojovka Zastava, která se proslavila ve světě útočnou puškou M70 (bohužel i u teroristů v úroku na Charlie Hebdo), která vychází z ruské pušky AKM-47, konstruované známým ruským konstruktérem pěchotních zbraní Michailem Kalašknikovem.
V Kragujevci se nachází malý tzv. Československý hřbitov připomínající krutě potlačenou vzpouru vojáků Trenčínského 71. pěšího pluku v posledním roce první světové válce. Zastřeleno bylo 44 vzbouřených vojáků a na hřbitově střeží památník dvojice lvů jako symbol československé republiky.
Kragujevac byl v historii také centrem srbského knížectví a je centrem regionu, kterému se říká Šumadija.
Kragujevac je pro nás známý především výrobou aut Fiat 500L a dříve populární „zastavy“, která se také v Československu prodávala. S novodobou výrobou malých „pětistovek“ je potíž. Továrna patří společnosti Stelantis, která vznikla postupným spojením společnosti Fiat-Chrysler, Peugeot , Citroen a Opel. Dočteme se, že v roce 2013 se v Kragujevci vyrábělo 127 tisíc aut ročně a loni to bylo pouhých 20 tisíc. Přitom Fiat v Kragujevci vybudoval svoji nejmodernější továrnu a vedle Dacie v Rumunsku a mladoboleslavské škodovky je to jediná podobná moderní automobilka ve východní Evropě. V komentářích některých Kragujevčanů můžeme číst, že jsou rádi za plzeňskou škodovku, která proti Fiatu přinese jistější zaměstnání.