Pravoslavní byli svými představiteli v předvečer velkého půstu vyzváni k modlitbám. Jde o svátek „neděle odpuštění“, kdy se křesťané usmiřují mezi sebou a odpouští jeden druhému vzájemné prohřešky. Většina pravoslavných představitelů vyzvala k míru na Ukrajině a pomoci uprchlíkům. Podobně se vyjádřil srbský patriarcha Porfirije a svojí řečí k Ukrajině mohl mnohé překvapit. Vždyť v pátek se konala v Bělehradě dvoutisícová manifestace pravicových radikálů na podporu Ruska v jeho boji na Ukrajině.

Srbský národ, co se týče Ukrajiny, je do určité míry rozdělený a stejně jako tamní média. Proto lze považovat patriarchova slova o Ukrajině za odvážná. Obrátil se nejen k věřím se slovy: „Z tohoto místa obzvláště dnes pošleme naše modlitby k urychlenému uzavření míru na Ukrajině. Vyšleme naše modlitby k bohu, aby co nejdříve došlo k jednání o míru místo války.“ Patriarcha připomenul blízkost této tragedie srdcím a duším zdejším lidem: „Vzpomínky na tragické války a konflikty v zemích bývalé Jugoslávie jsou u každého z nás stále živé. Nyní zde máme další válku, která vybuchla v Evropě, a to mezi našimi křesťanskými bratry Rusy a Ukrajinci.“
Dále se vyslovil pro nezbytnou pomoc pro uprchlíky z války. Uvedl, že Srbská pravoslavná církev uspořádala sbírku pro trpící na Ukrajině a výtěžek sbírky pošle církev ukrajinskému metropolitovi Onufriji. Není to poprvé, kdy se srbský patriarcha Porfirije takto vyslovil ve prospěch Ukrajiny. Hned na začátku války se sešel s prezidentem Vučićem a vyslovil mu svůj názor: „Každá válka je tragedií a pro nás je tato ještě bolavější, neboť proti sobě bojují dva bratrské národy stejné víry. Jejich historie je vzájemně propletená. Každá oběť je proto ztrátou pro všechny.“
Tato slova jsou v kontrastu se slovy ruského patriarchy Kirilla. Ten rovněž v předvečer velkého půstu pronesl v rámci mše svoji řeč. Nejdříve mluvil o půstu a o jaru, Velikonocích. Upozornil ale, že toto jaro je jakýmsi testem moci nad světem jakéhosi „šťastného“ světa, světa nadměrné spotřeby, světa očividné „svobody“. Patriarcha tím myslel Západ. Zvolal: „Víte, co je to za test? Velmi je jednoduchý a zároveň hrozný – to je Pochod gayů. Požadavek na jeho pořádání.“ K tomu dodal: „To je hřích, který je odsouzen Božím slovem – jak Starým, tak Novým zákonem.“ Od tohoto heslovitého úvodu přešel patriarcha k vysvětlení: „To, co se dnes děje ve sféře mezinárodních vztahů, nemá pouze politický význam. Bavíme se o něčem jiném a mnohem důležitějším, než je politika. Hovoříme o lidské spáse, o tom, kam se lidstvo dostane, na kterou stranu Boha Spasitele, který přichází na svět jako Soudce a Stvořitel...“ Toto vše spojil s probíhající válkou: „Kolem tohoto tématu dnes probíhá skutečná válka. Kdo dnes útočí na Ukrajinu, kde už osm let probíhá utlačování a vyhlazování lidí na Donbasu; osm let utrpení a celý svět mlčí...“ Toto se snažil odůvodnit větou: „Vše výše uvedené naznačuje, že jsme vstoupili do boje, který nemá fyzický, ale metafyzický význam.“ Toto lze doplnit jeho další větou, kdy je přesvědčen o správnosti boje Rusů na Ukrajině: „Ti, kteří v této válce volí cestu nejmenšího odporu, nepřemýšlí o tom, na co my dnes myslíme, ale s pokorou jdou po cestě, kterou jim ukazují mocní… Je třeba se modlit, aby jim Pán pomohl zachovat pravoslavnou víru, nepodléhat svodům a pokušením.“