Chorvatsko je rozčílené textem v prestižního britském deníku Financial Times. Deník ze svých zdrojů v EU napsal, že Orbán při posledním jednání s von der Leyenovou (na snímku) měl uvést, že Budapešť bude silně závislá na ropě čerpané potrubím z Chorvatska, jakmile se odstaví od ruských dodávek. Chorvatsko považuje takové tvrzení za drzost.

Před lety díky svému korupčnímu premiérovi Sanaderovi, který je ve vězení, prodalo svoji naftovou společnost INA maďarskému MOLu. Naopak se tak Chorvatsko dostalo do závislosti na dodávkách plynu a nafty na Maďarsku. Chorvatský deník Jutarnji připomíná, že MOL před lety koupil od italské společnosti ENI těžební platformy na Jadranu a k tomu část kapacity chorvatských LNG terminálů. Maďarský MOL tak kontroluje nejen dovoz z východu, ale i chorvatskou produkci a značnou část chorvatského LNG terminálu.

„Maďarsko se dostalo do absolutní regionální dominance nad Chorvatskem z pohledu zásobování naftou a plynem,“ píše chorvatský deník Jutarnji. Autor článku kritizuje, že se Maďarsko dostalo do pozice, že vyjednává v EU o energetických zdrojích také pro Chorvatsko, jako by bylo jakýmsi dominiem Maďarska. Chorvaté také připomínají svoji bezpečnostní závislost na maďarských stíhačkách Gripen, které selhaly, když před několika měsíci přilétlo z Ukrajiny bezpilotní letadlo s náloží a zřítilo se a vybuchlo v Záhřebu.
Kritika EU dále pokračuje a deník Jutarnji píše: „Chorvatsko sice nebude závislé na dovozu z Putinovy autokracie, ale bude závislé na maďarském autokratovi Orbánovi, který dováží plyn od svého ruského přítele autokrata Putina. Navíc šéfka EU přitakala na podmínku, aby regionální partneři pomohli Maďarsku v jeho energetické transformaci.“
Dalším píchnutím Maďarska do chorvatských žil byla transakce, kdy maďarský fond Indotek se dohodl s ruskou Sberbank a odkoupil její podíl v chorvatské společnosti Fortenova (dříve Agrokor), což je potravinový a obchodní řetězec na Západním Balkánu. Také se často v Chorvatsku mluví o snaze společnosti MOL pomocí kreditů manažersky převzít i u nás známou chorvatskou potravinářskou společnost Podravka.
Aby mezi Chorvatskem a Maďarskem bylo dílo dokonáno, Viktor Orbán v rozhovoru pro rádio Kossuth prohlásil: „Kdo má moře, může naftu a plyn si dovést v tankerech. Kdyby nám moře nevzali, měli bychom přístav.“ Taková věta nezůstala bez odezvy. Chorvaté okamžitě pochopili, že Orbán má na mysli jejich přístavy, které kdysi byly součástí Rakouska-Uherska.


Vysvětlení energetické transformace
Maďarsko a některé další východoevropské státy pokrývají většinu svého dovozu ropy prostřednictvím ropovodu Družba ze sovětské éry, který prochází Ukrajinou. Existuje alternativní cesta a to ropovod Adria z chorvatského pobřeží. Ten by mohl pokrýt 80 procent potřeb regionu prostřednictvím námořní ropy. Zatím MOL zpracovává standardizovanou směs ze 70 různých ropných polí, nazývanou REBCO nebo Russian Export Blend Crude Oil. Transformace znamená, že MOL musí svoji technologii předělat, což potrvá roky a bude stát kolem půl miliardy dolarů.