Řecká pravoslavná církev v Jeruzalémě byla založena v polovině pátého století a je jednou z nejstarších křesťanských patriarchátů. Sídlí v chrámu Božího hrobu uvnitř hradeb starého Jeruzaléma. Chrám leží na místě, které většina křesťanů uctívá jako Golgotu neboli horu Kalvárii, kde byl podle Nového zákona ukřižován Ježíš Kristus. Kostel je důležitým poutním místem jako hlavní cíl křesťanských poutníků v Jeruzalémě a zároveň je společným vlastnictvím pravoslavné, katolické a arménské církve.

 

Většina ortodoxních křesťanů pod patriarchátem jsou ale Palestinci a Jordánci,jsou zde také menšiny Rusů, Rumunů a Gruzínců. Problém je, že církevní hierarchii dominují řečtí duchovní, což je zdrojem opakujícího se napětí a sporů. Řečtí kněží a biskupové ovládají mocenské páky v rámci Jeruzalémského patriarchátu. Navíc podle zdejších médií je pravoslavná církev druhým největším vlastníkem půdy v celém Izraeli, a to za samotným izraelským státem.
Nedávno došlo k odhalení prodeje řeckými duchovními velké části církevního majetku do židovských rukou, a to vyvolalo nespokojenost mezi křesťanskými Palestinci žijícími v Izraeli a na Západním břehu Jordánu. Pro web Al Jazeera jeden palestinský obchodník si proto na Řeky stěžuje: „Chtějí, aby všechno bylo řecké. Místo toho, aby lidi spojovali, rozdělují je.“
Hana Bendcowsky, programová ředitelka jeruzalémského centra pro židovsko-křesťanské vztahy vše komentuje slovy: „Existuje rozšířený názor, že většina peněz církve pochází od místních palestinských laiků a prodej církevního majetku je zradou vzájemné důvěry.“
Napětí mezi řeckými církevními hodnostáři a jejich palestinskými věřícími vzniklo letos na jaře, kdy izraelská policie a židovští osadníci obsadili v Jeruzalému historický hotel Petra ve starém městě. Jde o významné místo hojně navštěvované turisty, neboť je poblíž Božího hrobu. Předmětem je 18 let trvající právní spor mezi řeckým ortodoxním patriarchátem a Ateret Cohanim, silnou a aktivní osadnickou skupinou, která prosazuje zvýšenou přítomnost Židů ve východních Jeruzalémských čtvrtích. V roce 2004 koupila skupina Ateret Cohanim nájemní smlouvy na první patro hotelu Petry a další dvě nemovitosti ve vlastnictví patriarchátu ve Starém Městě prostřednictvím tří zahraničních soukromých společností. Nyní židovští osadníci brání Palestincům ve vstupu do budovy. Palestinci se shromáždili před hotelem a na protest se zde modlili.
Komplikovaný právní spor ukazuje na cosi prohnilého přímo v řecké pravoslavné církvi, a to nedá Palestincům spát. Obvinili Řeky z korupce a úplatkářství a ti, aby situaci uklidnili, propustili Irenaiose téhož roku a nahradili ho Theophilem II.
Nový patriarcha si začal sypat popel na hlavu a do britských Timesů napsal článek, kde popisuje skutečnost, že izraelské extrémistické skupiny ohrožují přítomnost křesťanů ve svatém městě a že stát Izrael pokračuje v útocích na místa uctívání. Theophilos III (na snímku při bohoslužbě v chrámu Božího hrobu) uvedl: „Věřím, že cílem je vyhnat křesťanskou komunitu ze starého města Jeruzalému, kde jsou místa posvátná judaismu, křesťanství a islámu. Naše zdejší přítomnost je v ohrožení. Naše církve jsou ohroženy izraelskými radikálními okrajovými skupinami. Naše kostely jsou pravidelně znesvěceny a ničeny vandaly. Naši duchovní jsou vystaveni častému zastrašování.“
Palestinci jsou přesto rozhořčeni na Řeky. Mají také určité důkazy a nahrávky. Web Middle East Eye popisuje, že izraelská organizace Ateret Cohanim od roku 1996 podplácela a vydírala členy pravoslavné církve za účelem prodeje nemovitostí. Nahrávky také prokázaly, že nemovitosti byly prodány za mnohem nižší cenu, než byla jejich tržní hodnota. A web dále pokračuje: „V roce 2012 prodala pravoslavná církev 240 bytů v jeruzalémské čtvrti Givat Oranim za 3,3 milionu dolarů offshorové společnosti na Panenských ostrovech. V roce 2015 prodala velké části národního parku Caesarea za jeden milion dolarů. Podle odhadců nemovitostí byla částka zaplacená za transakce hluboko pod tržní sazbou. Většina z těchto obchodů byla zveřejněna až koncem roku 2017, kdy izraelské noviny Haaretz získaly kopie několika smluv.
Bylo a je nebezpečí, že nyní v lednu může propuknout spor mezi Řeky a Palestinci jako tomu bylo již v minulosti. V roce 2018 byla o pravoslavných Vánocích patriarchova kolona napadena a zasypána syrovými vejci kolemjdoucími mávajícími palestinskými vlajkami. Zatím se nic vážného neodehrálo, svátky proběhly poměrně v klidu a Palestinci společně s řeckými duchovními a dalšími věřícími oslavili v klidu společně Vánoce.
Hana Bendcowsky, programová ředitelka jeruzalémského centra pro židovsko-křesťanské vztahy k celému problému řekla: „Nemovitosti jsou pro palestinskou arabskou komunitu velmi důležité. Jejich prodej je skoro jako prodej kusu jejich těla.“
Konflikt vynesl na povrch hlubší problém mezi ortodoxní církví a Palestinci, který sužuje instituci nejen po desetiletí, ale po celá staletí: Patří církev duchovním nebo komunitě?